Ugrás a fő tartalomra

Így érzékenyítenek a játékok



Különös, hogy egy-egy bejegyzés, vagy hír, mennyire el tudja indítani a képzeletet, és fel tudja hozni a régi emlékeket. A napokban láttam meg a kedvenc játékboltom oldalán (https://www.facebook.com/webjatekbolt/photos/a.861572377301508/4938738766251495/), hogy hamarosan új taggal bővülnek a Barbie érzékenyítős babák, amik gyermekek sokaságának segítenek elfogadni önmagukat. Mert ezek a babák eltérnek az átlagostól. Más a bőrszínük, alkatuk, hajviseletük, öltözködésük, vagy éppen testi fogyatékkal, fizikai korlátokkal élnek, mégis boldogok.

Érkezik a hallókészülékes baba, a lábprotézises Barbie, sőt színre lép egy vitiligós Ken is. Ti tudjátok mi az a vitiligó? Mert nekem eddig fogalmam sem volt róla. Aztán rájöttem, mi az és kicsit utána is olvastam. Bár ez a fehérfoltos bőbetegségként is ismert állapot nem fertőző és nem is fájdalmas, gyakran okoz beilleszkedési nehézséget. Hiszen a bőr lényegében elveszti a melanin tartalmát és foltos lesz. Néztem a képeket, férfiakról, nőkről, olvastam beszámolókat és fájdalmasan érintett, hogy ezeket az embereket (is) mennyit bántják. Közben pedig az járt a fejemben, hogy milyen szépek, és nem is tudják magukról, hogy szépek...

De, hova is akarok kilyukadni? Persze oda, hogy a maga módján mindenki szép. 

Mert lehet, hogy foltokat vagy sebeket visel a testén, és az is lehet, hogy nagyon nagy fájdalmai vannak, de ott van a csodaszép mosolya, a ragyogó tekintete vagy a bőre, amit éppenséggel utál, mégis a maga módján egyedi. Viszont lehet, hogy senki sem mondja ezt el neki, mert fél tőle, mert fogalma sincs mi az, vagy mert nem látott még ilyet.

Ám ezeknek a játékoknak a segítségével felnőhet egy sokkal érzékenyebb generáció. Mert gyerekként, milyen menő már egy vitiligós baba, akinek érdekes, foltos, de semmiképp sem hibás a bőre. Vagy mennyire különleges egy kerekesszékes baba, aki bármire képes és bármelyik futóval felveszi a versenyt egy székben. Aki ilyen babákhoz hozzájut gyerekként, az felnőttként sokkal jobban át fogja érezni mások problémáit. Érzelmileg érettebb intelligensebb lesz. Nem fog irtózni egy bőrhibás embertől, hanem meglátja benne a szépet.

Vagy közelítsük meg kicsit másként...

Milyen sokat jelenthet egy hallássérült vagy kerekesszékes kislánynak, hogy a babája olyan, mint ő. Hogy neki is van kerekesszéke vagy hallókészüléke. És akkor itt jöhetnek is az emlékek...

Határozottan emlékszem, hogy az oviban volt egy leszakadt lábú baba a többi között. Azzal a babával nem igazán akart játszani senki, engem, a "sánta kislányt" kivéve. Aki olyan boldogan dédelgette azt a babát. Pedig meg mernék rá esküdni, hogy sem önértékelési problémám, sem fogyatékosság-tudatom nem volt még akkoriban. Csak annyit éreztem, hogy ő más mint a többiek és szomorú lenne, ha nem játszana vele senki. Felöltöztettem szép ruhába, megfésültem a haját, és együtt babáztam a társaimmal. Annyi volt a különbség, hogy az én babámnak csak egy lába volt. Igen, ám aztán pár nap elteltével, történt valami, már a többieknek is kellett az a baba. Nem vesztünk össze rajta, cseréltünk, mert miért is ne...

Azt hiszem valójában nem azért kellett nekik, mert nekem is kellett, mert az "enyém volt" néhány játék erejéig, hanem egészen egyszerűen rájöttek, hogy attól mert egy lába van, még nem lesz kacat, még értékes. És nem. Nem én változtattam meg a világukat. Ők maguk.

Mert a gyerekek csodákra képesek, ha van lehetőségük megismerni a dolgok miértjét közelebbről. Ezért jók ezek a játékok, mert észrevétlenül érzékenyítik a gyerekeket, az érintetteknek pedig támaszt adnak.

És akkor térjünk egy kicsit vissza a Barbie kollekcióra. Nem bírtam ki. Rákerestem és meg is találtam a kerekesszékes Barbie-t és Kent. (https://webjatekbolt.hu/shop_search.php?search=kerekessz%C3%A9kes+baba)

Bár átfutott az agyamon, hogy van ebben valami szomorú és morbid, mégis megdobogtatta a szívemet, hogy végre, végre nem csak a csillivilli divatbabák kapnak figyelmet. Emellett pedig elhatároztam, hogy amint tudok, beszerzek egyet és megnézem, hogyan reagál majd rá a család apraja és nagyja. Remélem erről is lesz alkalmam beszámolni nektek.

Ti egyébként, hogyan látjátok? Segítenek ezek a játékok? osszátok meg velünk kommentben!



(Képek forrása: Google)

A bejegyzést írta: T.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Élet egy igazi hullámvasúton: beszélgetés Pokk Brigittával EB-n innen és túl

  Most egy olyan ember mutatkozik be Nektek a blogon, akit személyesen is ismerek, és akire – túlzás nélkül mondhatom – felnézek. Mert Brigi a helyzetéből adódó nehézségek ellenére életigenlő, pozitív és motiváló. Pedig rendkívül komoly genetikai betegséggel, Epidermolysis Bullosa-val, azaz EB-vel él. Az EB folyamatos hólyag- és sebképződéssel járó, génmutáció okozta nem fertőző, örökletes bőrbetegség, amelyet a bőrben lévő strukrtúrfehérjék hiánya, vagy nem megfelelő jelenléte okoz. Az egészen enyhe, alig észrevehető variációtól, a folyton jelenlévő hólyagos sebeken át, a végtagok deformitását eredményező és a nyálkahártyát is érintő változat is létezik.   Brigi napjait a legsúlyosabb forma kíséri, így sok mindenben segítségre szorul. Ám ennek ellenére a lehető legteljesebb életet éli. Könyvet írt, blogol, koncertekre és nyaralni jár, valamint workshopokat szervez és mindig szán időt azokra, akik fontosak neki. De a többiről már Ő mesél. Fogadjátok szeretettel. Kérlek, árulj el ma

Teljes élet egy akadályokkal és kihívásokkal teli világban - Beszélgetés Rigó Ricsivel

Rigó Ricsi Ricsi valódi harcos, igazi küzdőszellem. Amit eltervez, azt kemény munkával szándékozik elérni, pedig amikor megszületett az 1 kilogrammot sem érte el. „ Az orvosok 20 százalék esélyt adtak arra, hogy életben maradok. Hónapokig lélegeztetőn voltam, kimondhatjuk, élet-halál között lebegtem .” Ennek ellenére kórházi tartózkodása végén, egészségesként adták haza, ma viszont kerekesszékes. Ám a 20% eséllyel indult csecsemőből életerős fiatal férfi lett, aki telis-tele van örömmel, tervekkel és hozza a maximumot, nehézség ide vagy oda. A többit már ő maga mondja el. Fogadjátok szeretettel! Mesélj magadról, kérlek, egy kicsit az olvasóknak! Rigó István Richárd vagyok, de mindenki csak Ricsinek hív, ezt szeretem. 1998. 12.31.-én születtem Budapesten agyvérzéssel, oxigénhiánnyal, pici súllyal, 950 grammal. Az orvosok 20 százalék esélyt adtak arra, hogy életben maradok. Hónapokig lélegeztetőn voltam, kimondhatjuk, élet-halál között lebegtem, aztán 6 hónaposan egy egészség

Emberek és állatok

  Sok helyen lehet már olvasni az emberek És az állatok közt lévő kapcsolatról vannak olyan kutatások amelyek azt igazolják hogy néhány állat képes arra hogy különleges kapcsolatot alakítson ki az emberrel ilyen például a kutya vagy a ló mindkét állat különleges a maga nemében és mindketten rendelkeznek különleges adottságokkal mind kettejüket használják a gyógyászat különböző területein A ló és a kutya kiváló társak rehabilitációs munkában. Mindkét állat hasznos mozgáskorlátozottak rehabilitálásában kutya simogatásához például a finommotorikai képesség kell a ló kiváló partner a mozgás rehabilitálásában hiszen a ló képes ugyanazt a mozgást le szimulálni ami segíti a  mozgáskorlátozottakat A járás rehabilitálás árban hiszen a ló hátán ülve is egyensúlyozni lyuk kell , de ló és a kutya is számos más sérüléssel rendelkező embernek  képes segíteni mindkettőjüket használják pszichés betegek gyógyítására is olyan embereknél akik szorongással küzdenek A ló és a kutya is rendelkezik olyan kis